Login
03. February 2021

Thomas fikk en sjanse og grep den

Thomas Myra hadde flere hull i CV-en og manglet høyere IT-utdannelse. Likevel landet han drømmejobben hos Globetech.

– Av og til må jeg klype meg selv litt i armen. Jeg har vært heldig. Veldig heldig, sier Myra. 

Fast jobb i en av Sørlandets kompetansetunge IT-bedrifter. Det er nesten for godt til å være sant, må 32-åringen innrømme. 

– Det var noe sånt jeg drømte om da jeg som 19-åring tok fagbrevet i IKT driftsfag. Men det var altså før virkeligheten innhentet meg, forteller Myra. 

DET VANSKELIGE INTERVJUET
På arbeidsmarkedet kom han ofte til kort fordi han ikke hadde en bachelor eller mastergrad innen IT. Dessuten opplevde han jobbintervjuene som et mareritt. 

– Jeg har alltid slitt i sånne settinger. Jeg blir veldig nervøs, sporer lett av og finner liksom ikke de riktige ordene. Klart det var vanskelig å overbevise intervjuerne om å satse på akkurat meg, sier Myra. 

NAV-køen har han derfor stått i flere ganger. Og da den forrige arbeidsgiveren hans for noen år siden valgte å outsource IT-driften til India, måtte han nok en gang melde seg arbeidsledig. 

– Det kom veldig brått på. Jeg ble rett og slett litt motløs, og måtte gå noen runder med meg selv for å finne ut av hva jeg ville gjøre videre, forteller Myra.  

UTVIDET OPPFØLGING FRA NAV
Han ble etter hvert søkt inn i Utvidet oppfølging, et tilbud i regi av NAV hvor jobbspesialister hjelper arbeidsledige som har behov for mer omfattende bistand enn det NAV vanligvis tilbyr, med å komme ut i fast jobb som de kan beholde over tid.  

– Dagens samfunn setter stadig høyere krav til arbeidstakere, både når det gjelder utdanning og kompetanse. Vi merker at flere unge enn før får ulike utfordringer med blant annet psykisk helse, gaming og stoffmisbruk. Felles for de fleste er at arbeidsledighet fører til at de mister selvtilliten, noe som igjen fører til at de ikke makter å gjøre en god figur på et jobbintervju. Gruppen av unge mennesker blir stadig større, og andelen i utenforskapet har økt betydelig, sier Robert Natvig, jobbspesialist hos NAV.  

Han kartla Myras jobbønsker, ferdigheter og kompetanse, for så å oppsøke potensielle arbeidsgivere med rekrutteringsbehov. 

Myra fikk til slutt napp hos Globetech. På andre forsøk. 

– Det første jobbintervjuet gikk ikke særlig bra. «Løpet er nok kjørt», tenkte jeg der og da, men jobbspesialisten min nektet heldigvis å gi opp, forteller Myra. 

Natvig i NAV klarte å overtale ledelsen i Globetech til et nytt møte, og denne gangen ble han selv med for å forsikre dem om at klienten hans var verdt å satse på. Myra hadde blant annet svært gode referanser.  

BRATT LÆRINGSKURVE
– Thomas viste at han virkelig ville, så vi bestemte oss for å gi ham en sjanse. Det har vi aldri angret på, sier Hans Eirik Onarheim, administrerende direktør i Globetech.  

Atle Øya Fiskebekk, operasjonell leder i Globetech, opprettet en ny og midlertidig stilling i bedriftens operasjonelle avdeling som passet Myra som hånd i hanske. Til å begynne med fikk han tildelt enkle arbeidsoppgaver knyttet til preventivt vedlikehold, før han etter hvert tok fatt på mer avanserte oppgaver innen support. Og selv om mye var både nytt og annerledes, ble Myra fort varm i trøya. 

– I Globetech mener vi at det ikke gjør noe om en ansatt har sine utfordringer, så lenge vedkommende er motivert for å gjøre en god jobb. Thomas’ læringskurve har vært bratt, men han har hele tiden vist et ukuelig pågangsmot og genuin interesse for data. Vi nølte ikke med å gi ham fast jobb da prøveperioden var over. I dag er han en viktig ressurs hos oss, forteller Onarheim. 

SAMFUNNSANSVAR
Han påpeker at inkluderingsdugnaden er et felles samfunnsansvar for å få flere som har falt utenfor arbeidslivet, tilbake i jobb. Og at det er viktig for Globetech å være seg dette ansvaret bevisst. 

– Mangfold åpner for ulike ideer og nye måter å løse utfordringer på. Så det er et mål for oss at ikke alle våre ansatte skal være helt A4. Vi erfarer at inkludering på arbeidsplassen bidrar til et godt arbeidsmiljø, og til stolte og lojale medarbeidere, sier Onarheim.

Myra er svært glad for tilliten han har fått fra Globetech, og over at han nå kan titulere seg som IT-konsulent. På den nye arbeidsplassen føler han seg både sett og ivaretatt.

– Jeg har selvsagt vokst mye faglig siden jeg begynte her, men også som person. Hos Globetech får jeg kjenne på mestringsfølelsen hver eneste dag. Jeg har blitt tryggere på meg selv og jeg har fått bedre selvtillit. Alt dette gjør at jeg nå ser mye lysere på fremtiden, sier Myra.